اندازهگیری آزمایشگاهی تنش ریل با آزمون غیرمخرب جریان گردابی ریل |
کد مقاله : 1013-IRNDT |
نویسندگان |
رضا چزکی *1، شروان عطایی2، محمد امین محمدیان سمنانی1 1گروه آموزشی خط و سازه های ریلی، دانشکده راه آهن، دانشگاه علم وصنعت، تهران، ایران 2عضو هیات علمی، دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران |
چکیده مقاله |
خطوط راه آهن ایران دارای خطوط با ریل پیوسته است که در طول سال تغییرات دما باعث ایجاد نیرو در ریل می شود که این نیرو باعث کمانش یا شکستگی در جوش ریل می گردد. هدف این مقاله کنترل تنش داخلی ریل با استفاده از روش جریان گردابی است تا بتوان از کمانش و شکستگی در ریل جلو گیری کرد. بررسی در این مورد به صورت آزمایشگاهی انجام شد . برای این کار ابتدا در آزمایشگاه به وسیله جک هیدرولیکی تنش در ریل ایجاد شد و تغییرات امپدانس جریان گردابی به کمک دستگاه IHSCAN و پروب PN-05-101-S در فرکانس 21 کیلو هرتز اندازه گیری شد و رابطه بین امپدانس و تنش به صورت σ=6.01×Z-4345.3 به دست آمد که میزان ضریب تعیین آن نود و هشت درصد و دقت آن 5± مگاپاسکال می باشد . ( تعداد کلمات یک مقدار از حد مجاز کمتر است اگر نیاز است چکیده بیشتر شود .) |
کلیدواژه ها |
روش جریان گردابی، اندازهگیری تنش، تست غیر مخرب |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |